کلاهی که فکر را می خواند!

به گزارش آموزشگاه ما، ایسنا نوشت: پژوهشگران دانشگاه فناوری سیدنی، اولین کلاه فکر خوان دنیا را ساخته اند که امواج مغزی را به متن تبدیل می نماید.

کلاهی که فکر را می خواند!

اولین هوش مصنوعی فکر خوان در دنیا، امواج مغزی را به متن قابل خواندن تبدیل می نماید. این فناوری شامل یک کلاه مجهز به حسگر است که فعالیت الکتریکی مغز کاربر را در حال فکر کردن مورد آنالیز قرار می دهد و آن را به واژه تبدیل می نماید.

به گزارش ایسنا، این فناوری متحول نماینده به وسیله گروهی از پژوهشگران دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) ابداع شده است. آن ها می گویند این فناوری می تواند مراقبت کردن از بیمارانی که قدرت تکلم خود را به علت سکته یا فلج شدن از دست داده اند، متحول کند.

ویدیوی منتشرشده از این فناوری نشان می دهد که یک سوژه انسانی در حال فکر کردن به جمله ای است که روی صفحه نمایش نشان داده می گردد. سپس مدل هوش مصنوعی، آن را رمزگشایی می نماید و نتایج تقریبا به طور کامل مطابقت کامل دارند.

این گروه پژوهشی معتقدند که نوآوری آن ها امکان کنترل یکپارچه دستگاه هایی مانند اندام های بیونیک و ربات ها را فراهم می آورد و به انسان ها امکان می دهد تا فقط با فکر کردن به فعالیت های مورد نظر، آن ها را راهنمایی نمایند.

پروفسور سی تی لین (CT Lin) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این پژوهش نشان دهنده یک کوشش پیشگام در تبدیل مستقیم امواج مغزی خام به زبان است که پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه نشان می دهد.

این اولین فناوری است که روش های رمزگذاری گسسته را در فرآیند تبدیل امواج مغزی به متن گنجانده است و یک روش نوآورانه را برای رمزگشایی عصبی ارائه می دهد. ادغام این فناوری با مدل های زبانی بزرگ نیز مرزهای تازهی را در علوم اعصاب و هوش مصنوعی باز می نماید.

فناوری های پیشین برای تبدیل کردن سیگنال های مغز به زبان، یا مانند نورا (Neuralink) ایلان ماسک به جراحی برای کاشت الکترود در مغز احتیاج داشتند یا احتیاجمند اسکن در دستگاه ام آرآی بودند که هزینه قابل توجهی دارد و استفاده کردن از آن در زندگی روزمره سخت است.

این در حالی است که فناوری تازه دانشگاه فناوری سیدنی از یک کلاه ساده روی سر استفاده می نماید تا فکر کاربر را بخواند.

لین و گروهش برای آنالیز کردن این فناوری، آزمایش هایی را روی 29 شرکت نماینده انجام دادند که به جمله مورد نظر خود فکر می کردند. سپس، مدل هوش مصنوعی آنچه را که از امواج مغزی کاربر دریافت می کرد، روی صفحه نمایش نشان می داد.

در یک آزمایش از شرکت نماینده خواسته شد تا فکر کند: بعد از ظهر بخیر! امیدوارم حالتان خوب باشد. من با یک کاپوچینو آغاز می کنم لطفا با یک شات اضافی اسپرسو.

صفحه نمایش، متن را به این صورت نشان داد: بعد از ظهر! خوبی؟ کاپوچینو، شات اضافه، اسپرسو.

این گروه پژوهشی خاطرنشان کردند که امتیاز دقت تبدیل فکر به متن در حال حاضر حدود 40 درصد است، اما آن ها کار خود را برای افزایش دادن امتیاز به 90 درصد ادامه می دهند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1140

به "کلاهی که فکر را می خواند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهی که فکر را می خواند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید