این خوک باستانی مرگبار 20 میلیون سال پیش در زمین حکمرانی می کرد، عکس

به گزارش آموزشگاه ما، زومیت نوشت: اگر تابه حال فکر می کردید که دایناسورها ترسناک ترین ساکنان زمین بودند؛ احتمالاً خوک های دوزخی را نمی شناسید. باید ممنون باشیم که این گونه منقرض شد.

این خوک باستانی مرگبار 20 میلیون سال پیش در زمین حکمرانی می کرد، عکس

شاید شما هم تصور می کنید که دایناسورها هولناک ترین هیولاهای عجیب الخلقه و مرگبار زمین در دوران پیشاتاریخ بودند؛ اما جالب است که مادر طبیعت همواره میزبان انواع و اقسام موجودات رعب آور بوده است. برای مثال، خوک دوزخی نمونه ای از این موجودات وحشت انگیز است که شاید هیچوقت دوست نداشته باشیم از نزدیک ببینیم.

خوک دوزخی چیست؟

موجوداتی که با عنوان خوک های دوزخی یا خوک های مرگ آفرین شناخته می شوند، همه از یک گونه مشترک و خاص نیستند. این اصطلاح به تعدادی از گونه های متعلق به خانواده علمی کامل دندانان (Entelodontidae) اشاره می نماید. با وجود اینکه نام مستعار این گونه ها خوک است، در حقیقت حتی خوک واقعی هم نیستند.

خوک های دوزخی متعلق به گونه کامل دندانان بودند که اکنون منقرض شده است

خوک های واقعی متعلق به خانواده جداگانه ای هستند و با نام علمی خوک اهلی (Suidae) شناخته می شوند. خوک های دوزخی فقط از نظر ظاهری کمی شبیه خوک های اهلی هستند. در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان داده است که احتمالاً خوک های دوزخی بیشتر از خوک های معمولی به گونه های اسب های آبی و آب بازسانان (مثلاً نهنگ ها) مرتبط بودند.

به گزارش آی اف ال ساینس، این حیوانات عجیب از گونه کامل دندانان که اکنون منقرض شده اند، بین 38 میلیون تا 19 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می نموده اند و شواهد فسیلی نشان می دهد که این موجودات در سرتاسر نیم کره شمالی (آسیا، اروپا و آمریکای شمالی) پرسه می زدند. این گونه بین دوره های زمین شناسی ائوسن تا میوسن زندگی می کرد و می دانیم که تقریباً در حدود چه دوره ای از زمان منقرض شد؛ اما علت انقراضش همچنان ناشناخته به جای مانده است.

خوک های دوزخی چه شکلی بودند؟

خوک های دوزخی اصلاً حیوانات صمیمانه ای به نظر نمی رسیدند و احتمالاً آنقدرها هم شبیه خوک های معمولی نبودند. یکی از ویژگی های کلیدی دوزخی ها جمجمه بزرگ با صورت بلند بود. گونه های متعلق به خانواده سهمگین دندان یا دیودون (Daedon) دارای جمجمه هایی به طول حدود 90 سانتیمتر بودند. بعلاوه کامل دندانان در آرواره های پایین دارای برآمدگی های استخوانی بودند و در داخل دهان دندان های پیشین و نیش بزرگی داشتند؛ بسیار شبیه به چیزی که در گوشت خواران وحشی امروزی دیده می گردد.

دیودون غول پیکر و همه چیزخوار آرواره بزرگی داشت و آنقدر قوی بود که استخوان های حیوانات دیگر را خورد کند. دیودون در دوره میوسن تهدید بزرگی برای دیگر گونه ها به شمار می رفت. فسیل های بازمانده از این حیوان آثار زخم های بسیاری را در صورتش نشان می دهد؛ بدین معنی که این اقوام اسب آبی احتمالاً برای جفت و غذا با یکدیگر می جنگیدند.

حتی بعضی از این گونه ها به طور وحشتناکی غول پیکر بودند. به عنوان مثال، وزن دیودون حدود 900 کیلوگرم تخمین زده شده است. کامل دندانان از نظر ظاهری تقریباً شبیه به چاق ترین خرس های قهوه ای بودند. اما اگر این دو را با هم مقایسه کنیم؛ ظاهر خرس های قهوه ای به شدت محبت آمیز به نظر می رسد.

بعضی دیگر از اعضای خانواده نیز کمی از بقیه کوچک تر بودند، اما با این وجود کوچک ترین خوک های جهنمی همچنان حدود 150 کیلوگرم وزن داشتند. باز هم امکان ندارد که حیوانات کوچکی به حساب بیایند.

آیا خوک های غول پیکر واقعاً دوزخی بودند؟

ممکن است شکل ظاهری ترسناک خوک های دوزخی آن ها را مانند یک گوشت خوار وحشی نشان بدهد، اما یافته های مطالعات نشان می دهد که ممکن است این موضوع حقیقت نداشته باشد.

شواهد فسیلی نشان می دهد که خوک های دوزخی برخلاف نام مستعارشان همه چیزخوار بودند

مطالعات پیشین نشان داده بود که خانواده کامل دندانان، شکارچیان منفعت طلب جانوران گیاه خوار بزرگ بودند و دندان های آن ها (شبیه به کفتارها) برای خرد کردن استخوان مناسب بود؛ اما یافته های تحقیقات منتشرشده در اوایل امسال با این نظریه در تناقض است.

محققان در مطالعه منتشرشده الگوی ریزسایش دندان های فسیل های کامل دندانان ماگنوس (Entelodon magnus) را آنالیز کردند؛ این گونه عمدتاً در اروپا یافت می شد. الگوی ریزسایش دندان ها رژیم غذایی همه چیزخواری مشابه رژیم گرازهای وحشی را نشان داد. ممکن است این حیوانات از ریشه ها و میوه ها تغذیه نموده باشند، اما احتمالاً برای گوشت لاشخوری می کردند.

یافته های مطالعه اصلاً بدان معنا نیست که خوک های دوزخی در صورت لزوم نمی توانستند بدجنس و وحشی باشند. تجزیه وتحلیل جمجمه های کامل دندانان شواهدی از علائم بهبودیافته گازگرفتن را نشان می دهد که به نظر می رسد به وسیله سایر کامل دندانان ایجاد شده باشد؛ یعنی ممکن است بر سر مسائلی مانند قلمرو، جفت یا غذا با یکدیگر درگیر شده باشند.

در کل، به نظر می رسد که خوک های دوزخی نه تنها خوک نبودند؛ بلکه حتی به میزان بار معنایی لقب ترسناکشان دوزخی هم نبوده اند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 آذر 1402 بروزرسانی: 1 آذر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1138

به "این خوک باستانی مرگبار 20 میلیون سال پیش در زمین حکمرانی می کرد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خوک باستانی مرگبار 20 میلیون سال پیش در زمین حکمرانی می کرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید