ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو نهاده شد

به گزارش آموزشگاه ما، ایلنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو نهاده شد.

ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو نهاده شد

علی دارابی گفت: با نهایت مسرت و خوشحالی خبر تصویب 3 پرونده ثبت جهانی را به استحضار ملت عزیز ایران می رسانم.

او بعلاوه اضافه کرد: در هجدهمین کمیته بین الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا، ایران عزیز پیروز شد 3 پرونده ای را که برای ثبت میراث ناملموس ارائه نموده بود، به تصویب برساند.

دارابی با بیان اینکه ضیافت افطاری و سنتهای حسنه آن پرونده ای بود که از سهمیه ایران مطرح شده بود و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان و ازبکستان نیز به این پرونده پیوستند، ادامه داد: این اتفاق افتخار بزرگی است که در دولت سیزدهم میسر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده های بعدی جشن سده و هنر تذهیب بود، اظهار کرد: این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر تعداد پرونده های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از 21 به عدد 24 افزایش یافت.

قائم مقام وزیر بعلاوه اضافه کرد: پس از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در میان 182 کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم جهان صعود کنیم.

او اظهار داشت: در دولت سیزدهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیروز شد تا به امروز دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.

دارابی در انتها با بیان اینکه این پیروزیت بزرگ را به مردم عزیز کشور تبریک می گویم، گفت: جا دارد از حمایت ها و پشتیبانی های بی دریغ مهندس ضرغامی، مدیران، کارشناسان و سایر دست اندرکاران تدوین این پرونده ها در حوزه میراث فرهنگی صمیمانه قدردانی کنم. امیدواریم ایران عزیز همیشه در همه عرصه ها بدرخشد و پرچم جمهوری اسلامی ایران همیشه در اهتزار باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آذر 1402 بروزرسانی: 15 آذر 1402 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 1139

به "ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در جایگاه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید